18. Dziedziczenie

mar 24, 2022

Dziedziczenie to jeden z filarów programowania obiektowego języka Java. Dziedziczenie umożliwia tworzenie hierachii klas, co przekłada się bezpośrednio na lepszą czytelnośćkompaktowość i organizację kodu. Stosując dziedziczenie, możemy znacznie ograniczyć redundancje (duplikację) kodu programistycznego i przyspieszyć pisanie kodu. Dziedziczenie w Javie wpływa również na łatwiejsze utrzymanie kodu. Dziedziczenie pozwala na tworzenie przejrzystej struktury klas i obiektów, w której poszczególne klasy nie powielają niepotrzebnie tych samych atrybutów lub zachowań.

Zalety stosowania dziedziczenia

  • większa reużywalność kodu
  • lepsza czytelność i i przejrzystość kodu
  • łatwiejsze utrzymanie kodu
  • mniejsza redundancja kodu
  • szybsze tworzenie kodu

Ważne terminy w dziedziczeniu

Klasa :  ​to zbiór obiektów, które mają wspólne właściwości.

Klasa pochodna/Podklasa: Klasa pochodna to klasa, która dziedziczy po klasie bazowej. Jest również zamiennie nazywana podklasą lub klasą podrzędną. 

Klasa podstawowa/Nadklasa : ​Klasa podstawowa jest główną klasą, z której klasy pochodne dziedziczą cechy. Jest również znana jako superklasa lub klasa nadrzędna. 

Reużywalność : ​Jak sama nazwa wskazuje, to ponowne użycie powtarzającego się kodu w programach. Jest to mechanizm ponownego wykorzystania istniejącego kodu podczas tworzenia nowych klas.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pozostałe:

12. Łańcuchy znakowe

https://youtu.be/Todxa_xadg4 Łańcuchy znakowe w Javie Łańcuch znakowy w Javie to nic innego jak zestaw znaków UNICODE. Należy zapamiętać, że wszystkie "stringi" w Javie są obiektami (nie są typami prostymi!). Łańcuchy znakowe to najpopularniejsze obiekty w języku...

11. Instrukcja warunkowa SWITCH

https://youtu.be/QzcqLJEoqyw Instrukcja switch jest jedną z instrukcji warunkowych w języku Java. Instrukcja switch pozwala nam zastąpić kilka zagnieżdżonych konstrukcji if-else, a tym samym sprawić, że nasz kod będzie bardziej czytelny i zwięzły....

10. Instrukcja warunkowa IF

https://youtu.be/G_UFigm2PDE Instrukcja warunkowa to rozgałęzienie w działaniu programu. Sprawdzany jest warunek i jest prawdziwy lub fałszywy, wykonane zostają odpowiednie instrukcje kodu. Klauzula else jest opcjonalna, może ,ale nie musi koniecznie...

9. Pętle

https://youtu.be/TSFSOf-QKQ4 Pętle w Javie Pętla - to konstrukcja programistyczna umożliwiająca wielokrotnie wykonywanie zadeklarowanych instrukcji kodu. Główne rodzaje pętli w Javie whiledo..whileforforeach Pętla for Zaleca się...