17. Hermetyzacja

mar 18, 2022

Hermetyzacja – Java to język silne obiektowy. Każdy program napisany w języku Java składa się z klas i obiektów.

Hermetyzacja (enkapsulacja) to mechanizm polegający na ukrywaniu pewnych danych umieszczonych w klasach. Jest to sposób odizolowania od innych klas wybranych danych i funkcji zgromadzonych w danej klasie

Zalety stosowania hermetyzacji

  • ukrywanie wewnętrznych cech implementacji danej klasy
  • zapobiega przypadkowej ingerencji w wewnętrzną strukturę obiektu
  • umożliwia zdefiniowanie interfejsu, który określa sposób manipulowania wewnętrznymi strukturami obiektu

Modyfikatory dostępu (modyfikatory widoczności) – to słowa kluczowe, które maja wpływ na widoczność elementu, który poprzedzają (składowe, metody, klasy)

Modyfikatory dostępu:

  • public  
  • private 
  • default (package)
  • protected

public to największy poziomem widoczności – klasy, pola i metody oznaczone w ten sposób są widoczne dla wszystkich innych klas.

Protected  jest dostępny dla klas zdefiniowanej w tym samym pakiecie oraz w klasach dziedziczących (zrozumiesz, gdy w kolejnych odcinkach poznasz mechanizm dziedziczenia) po klasie, która zawiera pola czy metody oznaczone jako protected.

Private elementy z dostępem prywatnym są widoczne tylko dla struktur zdefiniowanych w tej samej klasie.

Package (default) modyfikator domyślny ogranicza widoczność do klas z tego samego pakietu.

Metody Get i Set (Getter i Setter)

Metoda get (akcesor) i metoda set (mutator) służą do operacji na polach klasy, które zgodnie z ideą hermetyzacji są prywatne. I właśnie dzięki wspomnianym metodom możemy odpowiednio pobierać wartość danego (get) pola oraz ustawiać wartość dla danego pola (set). Jako, że metody te powinny być publiczne, to korzystamy z nich tam, gdzie tego potrzebujemy (metody są publiczne i do wykorzystania z dowolnego miejsca)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pozostałe:

12. Łańcuchy znakowe

https://youtu.be/Todxa_xadg4 Łańcuchy znakowe w Javie Łańcuch znakowy w Javie to nic innego jak zestaw znaków UNICODE. Należy zapamiętać, że wszystkie "stringi" w Javie są obiektami (nie są typami prostymi!). Łańcuchy znakowe to najpopularniejsze obiekty w języku...

11. Instrukcja warunkowa SWITCH

https://youtu.be/QzcqLJEoqyw Instrukcja switch jest jedną z instrukcji warunkowych w języku Java. Instrukcja switch pozwala nam zastąpić kilka zagnieżdżonych konstrukcji if-else, a tym samym sprawić, że nasz kod będzie bardziej czytelny i zwięzły....

10. Instrukcja warunkowa IF

https://youtu.be/G_UFigm2PDE Instrukcja warunkowa to rozgałęzienie w działaniu programu. Sprawdzany jest warunek i jest prawdziwy lub fałszywy, wykonane zostają odpowiednie instrukcje kodu. Klauzula else jest opcjonalna, może ,ale nie musi koniecznie...

9. Pętle

https://youtu.be/TSFSOf-QKQ4 Pętle w Javie Pętla - to konstrukcja programistyczna umożliwiająca wielokrotnie wykonywanie zadeklarowanych instrukcji kodu. Główne rodzaje pętli w Javie whiledo..whileforforeach Pętla for Zaleca się...